Stowarzyszenie
Polski Ruch Czystszej Produkcji

Dobre praktyki CP: 26. Elektryfikacja floty samochodowej (GRUPA EKOPRO Sp. z o.o.)

Written By Polski Ruch Czystszej Produkcji on piątek, 28 października 2022 | 08:50

Dobre praktyki i inwestycje związane z Czystszą Produkcją

Przykład nr 26:
Elektryfikacja floty samochodowej

Firma: GRUPA EKOPRO Sp. z o.o. sp. k., Zielona Góra

Branża: ochrona środowiska
Główne usługi: konsulting i usługi z zakresu ochrony środowiska

Zasoby, których dotyczy to działanie:

  • Paliwa kopalne (pośrednio)
  • Energia elektryczna

Zanieczyszczenia, odpady, których dotyczy to działanie:
  • Emisje do atmosfery
Koszt wdrożenia: Wysoki
(ok. 590 000 zł – koszt zakupu 2 samochodów hybrydowych i 1 elektrycznego)
Opis problemu:

Działalność firmy wiąże się z częstymi wyjazdami transportem indywidualnym do klientów w całej Polsce oraz m.in. do Niemiec. Problemem w firmie była zatem wysokoemisyjna flota pojazdów, oparta pierwotnie na 3 samochodach z silnikami diesla oraz benzynowych o różnej pojemności. Celem podjętych działań była redukcja śladu węglowego przedsiębiorstwa oraz poprawa ekonomiczna, wizerunkowa i marketingowa firmy.

Zastosowane rozwiązanie:

W ramach Projektu CP zakupiono 2 hybrydy: typu HEV (ang. Hybrid Electric Vehicle) i PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle) oraz auto elektryczne typu BEV (ang. Battery Electric Hybrid) zasilane częściowo (na miejscu, w firmie) własną instalacją OZE, tj. panelami fotowoltaicznymi o mocy 10 kWp. Poprzednio wykorzystywane samochody zostały sprzedane.
Dzięki eksploatacji własnej floty pojazdów, firma posiadała dokładne dane o spalaniu i przebiegu różnych typów aut. Względnie stałe warunki eksploatacji pozwoliły miarodajnie ocenić i porównać stosowność obu rozwiązań, zarówno od strony ekonomicznej jak i ekologicznej.

Uzyskane korzyści, efekty wdrożenia:
  • Obliczenia wykonane  przy założeniach: samochód PHEV ładowany z sieci, samochody HEV z własną rekuperacją energii oraz samochód BEV ładowany z własnej instalacji OZE:
    • redukcja emisji CO2 w przeliczeniu na 100 km o ok. 16% (średnio ok. 2 kg CO2 mniej na 100 km).
    • obniżenie kosztów transportu o ok. 21 000 zł rocznie. Każde przejechane 100 km w opcji elektryczno-hybrydowej jest dla firmy tańsze średnio o ok. 20 zł. Okres zwrotu inwestycji został oszacowany na ok. 3 lata.
  • Niestety, przeprowadzone obliczenia wykazują też, że w miarę wzrostu udziału ładowania samochodu elektrycznego z sieci zasilanej prądem produkowanym głównie z paliw kopalnych, efekt ekologiczny w postaci różnicy w emisji CO2 może być niższy. Sporo zależy więc od źródeł, z jakich pochodzi pobierana przez samochody energia elektryczna.
  • Promowanie transportu elektrycznego i hybrydowego oraz poprawa świadomości ekologicznej interesariuszy firmy.
  • Wsparcie dla gospodarki niskoemisyjnej UE, która ma na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji pochodzących z transportu, co może być szczególnie widoczne na obszarach większych miast.
  • Mniej hałasu (na zewnątrz i wewnątrz samochodu), co przekłada się m.in. na poprawę komfortu jazdy pracowników.

 
Źródła:
  • Sprawozdanie z Projektu CP nr 49.799, opracowanego w ramach Akademii Czystszej Produkcji w firmie Grupa EKOPRO Sp. z o.o. Sp.k.: „Elektryfikacja floty samochodowej"
  • Materiały (w tym zdjęcia) nadesłane przez firmę Grupa EKOPRO Sp. z o.o. Sp.k.

https://www.cp.org.pl/goz
Niniejszy materiał został dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada wyłącznie Stowarzyszenie „Polski Ruch Czystszej Produkcji”.













Udostępnij

0 komentarze :

Prześlij komentarz