Dobre praktyki i inwestycje związane z Czystszą Produkcją
Przykład nr 29:
Usprawnienie segregacji odpadów w biurze projektowym
Firma: Sun Investment Development Pl Sp. z o.o. – Oddział w Gliwicach
Branża: OZE
Główne usługi: projektowanie farm fotowoltaicznych
Zasoby, których dotyczy to działanie:
- Nie dotyczy
- Odpady
Koszt wdrożenia: Brak
(działanie beznakładowe)
Opis problemu:
Gliwickie biuro firmy mieści się w pomieszczeniach wynajmowanych przez spółkę, dlatego wprowadzona segregacja jest zależna od zarządcy budynku.
Na chwilę obecną, segreguje się odpady na: tworzywa sztuczne i metal (oddzielnie zbierane są też nakrętki z tworzywa sztucznego), papier, szkło i zmieszane.
Aby sprawdzić, czy obecnie segregacja jest prowadzona prawidłowo, przeprowadzono przegląd oraz inwentaryzację kontenerów, podczas którego zauważono następujące błędy i problemy:
Zastosowane rozwiązanie:
Opis problemu:
Gliwickie biuro firmy mieści się w pomieszczeniach wynajmowanych przez spółkę, dlatego wprowadzona segregacja jest zależna od zarządcy budynku.
Na chwilę obecną, segreguje się odpady na: tworzywa sztuczne i metal (oddzielnie zbierane są też nakrętki z tworzywa sztucznego), papier, szkło i zmieszane.
Aby sprawdzić, czy obecnie segregacja jest prowadzona prawidłowo, przeprowadzono przegląd oraz inwentaryzację kontenerów, podczas którego zauważono następujące błędy i problemy:
- Nieopisane kosze w jednym pokoju
- Zbyt mała ilość pojemników na odpady zmieszane
- Za duża ilość pojemników na szkło (ponieważ wodę zaczęto kupować w butelkach zwrotnych)
- Brak pojemników na tworzywa sztuczne i metal w trzech pokojach
- Brak pojemnika na papier w jednym pokoju
- Za mały pojemnik na odpady zmieszane
- Za małe pojemniki w kuchni
- Brak możliwości segregacji odpadów biodegradowalnych
- Niepoprawne opisanie pojemników - zamiast „tworzywa sztuczne i metal” było „plastik”
- Problemy z poprawną segregacją następujących odpadów: ręczniki papierowe, styropianowe opakowania po obiedzie, tetrapak czy metalowe zakrętki na butelki
Zastosowane rozwiązanie:
W związku z powyższymi problemami, po analizie wdrożono następujące zmiany:
- Poprawne opisanie pojemników
- Zmiana rozmieszczenia pojemników
- Przeprowadzenie kampanii edukacyjnej wśród pracowników poprzez dystrybucję plakatów
Dwa kolejne z rozważanych pomysłów zostaną rozpatrzone do wdrożenia po planowanej przeprowadzce firmy do nowej siedziby. Są to:
- Zakup nowych pojemników do kuchni
- Sprawdzenie możliwości wprowadzenia segregacji odpadów biodegradowalnych
- Lepsza segregacja odpadów – lepsza dostępność właściwych kontenerów, mniej pomyłek
- Wzrost świadomości ekologicznej pracowników
Zdjęcie obrazujące problem niepotrzebnych pojemników na szkło oraz błędnego opisania koszy na tworzywa sztuczne i metal
Przykładowy plakat edukacyjny o segregacji odpadów dla pracowników firmy – kontener „Plastik”
Przykładowy plakat edukacyjny o segregacji odpadów dla pracowników firmy – kontener „Papier”
Przykładowy plakat edukacyjny o segregacji odpadów dla pracowników firmy – kontener „Zmieszane” (czyli czego nie wrzucać do innych kontenerów)
Źródło:
- Sprawozdanie
z Projektu CP nr 49.803, opracowanego w ramach Akademii Czystszej
Produkcji w firmie Sun Investment Development Pl Sp. z o.o. – Oddział w
Gliwicach: „Minimalizacja powstających odpadów w gliwickim biurze
projektowym”
0 komentarze :
Prześlij komentarz