Dobre praktyki i inwestycje związane z Czystszą Produkcją
Przykład nr 31:
Minimalizacja odpadów typu makulatura poprzez wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentacji
Firma: 5 PD Paweł Jóźwik w Jarocinie
Branża: spożywcza
Główne usługi: dostarczanie cateringu
Zasoby, których dotyczy to działanie:
- Materiały (papier)
- Odpady
Koszt wdrożenia: Niski
(ze względu na funkcjonujący już w firmie system CRM, który został we własnym zakresie dostosowany do nowych wymagań, firma poniosła jedynie koszty przeszkolenia załogi w wysokości ok. 750 zł)
Opis problemu:
(ze względu na funkcjonujący już w firmie system CRM, który został we własnym zakresie dostosowany do nowych wymagań, firma poniosła jedynie koszty przeszkolenia załogi w wysokości ok. 750 zł)
Opis problemu:
Firma świadcząca usługi cateringu dietetycznego była obciążona dużą ilością papieru zużywanego na wydruk dokumentacji (faktury dla klientów i kontrahentów, zlecenia wewnętrzne itp.) – ponad 250 ryz papieru na rok (koszt ok. 2 930 zł); papierową dokumentację gromadzono w segregatorach, których ogromne ilości zajmowały przestrzeń magazynową; papierowymi fakturami obciążano również klienta.
Zastosowane rozwiązanie:
Zastosowane rozwiązanie:
Postanowiono wykorzystać wdrożony już system CRM i rozszerzyć zakres jego funkcjonowania w firmie o elektroniczny obieg dokumentacji. W ramach projektu przeszkolono 5-cio osobową kadrę Biura Obsługi Klienta, która będzie obsługiwać system: generowanie elektronicznych faktur dla klientów, a także raportów produkcyjnych, raportów z gramaturami do pakowania posiłków oraz raportów logistycznych z danymi adresowymi klientów. Zwrot kosztów inwestycji oszacowano, że nastąpi po 3 miesiącach.
Uzyskane korzyści, efekty wdrożenia:
- Redukcja o ok. 95% odpadów papierowych - po wprowadzeniu elektronicznych faktur i elektronicznego obiegu dokumentów; obecnie firma zużywa tylko ok. 12 ryz papieru rocznie (przed projektem: ponad 250 ryz)
- Roczne oszczędności uzyskane z wdrożenia projektu, oszacowane wg cen w momencie wdrożenia tej zmiany: ok. 2 790 zł (okres zwrotu: 3 miesiące)
- Oszczędność czasu – dotychczas potrzebnego na segregację dokumentacji
- Oszczędność pieniędzy wydawanych na zakup segregatorów i koszulek z tworzywa (koszty nie ujęte w powyższych obliczeniach)
- Oszczędność przestrzeni magazynowej potrzebnej na składowanie dokumentacji.
Źródło:
- Sprawozdanie z Projektu CP nr 4ind.757, opracowanego w ramach Akademii Czystszej Produkcji w firmie 5PD Paweł Jóźwik: „Minimalizacja ilości odpadów typu makulatura i wprowadzenie obrotu dokumentacji elektronicznej w firmie 5PD Paweł Jóźwik
0 komentarze :
Prześlij komentarz