Stowarzyszenie
Polski Ruch Czystszej Produkcji
Home » , , , , , , , » Dobre praktyki CP: 31. Minimalizacja odpadów typu makulatura poprzez wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentacji (5 PD Paweł Jóźwik)

Dobre praktyki CP: 31. Minimalizacja odpadów typu makulatura poprzez wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentacji (5 PD Paweł Jóźwik)

Written By Polski Ruch Czystszej Produkcji on piątek, 28 października 2022 | 09:15


Dobre praktyki i inwestycje związane z Czystszą Produkcją

Przykład nr 31:
Minimalizacja odpadów typu makulatura poprzez wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentacji

Firma: 5 PD Paweł Jóźwik w Jarocinie

Branża: spożywcza
Główne usługi: dostarczanie cateringu

Zasoby, których dotyczy to działanie:

  • Materiały (papier)
Zanieczyszczenia, odpady, których dotyczy to działanie:
  • Odpady
Koszt wdrożenia: Niski
(ze względu na funkcjonujący już w firmie system CRM, który został we własnym zakresie dostosowany do nowych wymagań, firma poniosła jedynie koszty przeszkolenia załogi w wysokości ok. 750 zł)

Opis problemu:
 
Firma świadcząca usługi cateringu dietetycznego była obciążona dużą ilością papieru zużywanego na wydruk dokumentacji (faktury dla klientów i kontrahentów, zlecenia wewnętrzne itp.) – ponad 250 ryz papieru na rok (koszt ok. 2 930 zł); papierową dokumentację gromadzono w segregatorach, których ogromne ilości zajmowały przestrzeń magazynową; papierowymi fakturami obciążano również klienta.

Zastosowane rozwiązanie: 
 
Postanowiono wykorzystać wdrożony już system CRM i rozszerzyć zakres jego funkcjonowania w firmie o elektroniczny obieg dokumentacji. W ramach projektu przeszkolono 5-cio osobową kadrę Biura Obsługi Klienta, która będzie obsługiwać system: generowanie elektronicznych faktur dla klientów, a także raportów produkcyjnych, raportów z gramaturami do pakowania posiłków oraz raportów logistycznych z danymi adresowymi klientów. Zwrot kosztów inwestycji oszacowano, że nastąpi po 3 miesiącach.

Uzyskane korzyści, efekty wdrożenia:

  • Redukcja o ok. 95% odpadów papierowych - po wprowadzeniu elektronicznych faktur i elektronicznego obiegu dokumentów; obecnie firma zużywa tylko ok. 12 ryz papieru rocznie (przed projektem: ponad 250 ryz)
  • Roczne oszczędności uzyskane z wdrożenia projektu, oszacowane wg cen w momencie wdrożenia tej zmiany: ok. 2 790 zł (okres zwrotu: 3 miesiące)
  • Oszczędność czasu – dotychczas potrzebnego na segregację dokumentacji
  • Oszczędność pieniędzy wydawanych na zakup segregatorów i koszulek z tworzywa (koszty nie ujęte w powyższych obliczeniach)
  • Oszczędność przestrzeni magazynowej potrzebnej na składowanie dokumentacji.

 
Źródło:
  • Sprawozdanie z Projektu CP nr 4ind.757, opracowanego w ramach Akademii Czystszej Produkcji w firmie 5PD Paweł Jóźwik: „Minimalizacja ilości odpadów typu makulatura i wprowadzenie obrotu dokumentacji elektronicznej w firmie 5PD Paweł Jóźwik
https://www.cp.org.pl/goz
Niniejszy materiał został dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada wyłącznie Stowarzyszenie „Polski Ruch Czystszej Produkcji”.









 

Udostępnij

0 komentarze :

Prześlij komentarz